Salah satu cabaran bila menjadi usahawan ini ialah, setiap kali bangun pagi, akan ada idea baru yang muncul untuk bisnes anda. Dan jika anda kurang berhati-hati, anda mungkin akan terjerumus pada jurang kerugian sebab idea anda itu, anda tak pasti pun berapa pulangannya tapi anda dah teruja untuk jalankan.

Atau, anda tercari-cari lagi idea bisnes, dan sedang anda berjalan di sebuah tempat, idea datang hasil daripada masalah yang ada di situ. Anda terus saja mula buat tanpa apa-apa persediaan yang kukuh kerana menyangka peluang anda akan hilang begitu saja jika anda lambat bertindak.
Benar, memang lambat bertindak akan buat peluang hilang. TETAPI, bertindak tanpa perancangan dan asas juga akan buat peluang anda musnah dan merugikan anda. Apa yang anda perlu buat? Anda perlu buat kajian pasaran atau market research. Anda perlu kaji dan cuba dahulu dalam skala kecil. Kajian sangat penting.

Ada orang malas nak buat kajian sebab kata mereka, banyak pakai duit, lebih baik guna untuk buka bisnes terus. SALAH! Tak rugi labur sedikit duit dahulu untuk kaji, kerana dari kajian itu anda akan nampak lebih jelas arah tuju bisnes yang anda nak buat, anda akan tahu apa kekurangan yang anda perlu perbaiki dan apa kelebihan yang perlu anda pertingkatkan. Selain itu, anda akan dapat tahu anggaran kasar pulangan anda kelak.

Gagal melaksanakan market research boleh membawa risiko besar pada syarikat. Ia seumpama terjun dalam air tanpa tahu kedalaman air dan peralatan yang sesuai. Anda kena buat homework! Anggap saja ini sebagai pelaburan jangka panjang. Anda dapat tahu apa permasalahan sebenar, data untuk sediakan pelan pemasaran dan juga buat anda nampak jelas segmen pasaran yang anda nak sasarkan untuk produk atau servis anda. Anda dapat kenal pesaing anda dan juga dapat buat pilihan yang tepat untuk lokasi pelancaran bisnes anda nanti.
Tapi, sebelum anda mulakan kajian anda, temui konsultan atau mereka yang arif tentang bisnes ini. Mereka boleh membantu anda dalam menyenaraikan dan menentukan maklumat apa yang anda benar-benar perlukan.
Kritikalnya, market research akan beri anda maklumat mengenai 3 perkara ini.

Klik sini untuk tahu lebih lanjut mengenai 3 perkara utama ini.

Jangan Lupa FREEGIFT ini

Tools Terbaik

Suka BISNES?? LIKE Bisnes!

PROMOSI TERKINI!

PANDUAN PERCUMA!

Popular Posts